Krízový manažment

Kríza je štádium životného cyklu podniku, kde počas dlhodobého časového obdobia dochádza k nepriaznivému vývoju jeho výkonného potenciálu, trhovej hodnoty, likvidity a pod. Viac sa o kríze v podniku a jej riešení dočítate v článku Kríza v podniku: príznaky, signály a riešenia krízy.

Podnik v kríze

Charakteristické znaky podniku v kríze:

  1. podnik je dlhodobo stratový a dlhodobo platobne neschopný
  2. podnik sa vyznačuje síce dielčími, ale závažnými problémami, ktoré pri ich zanedbaní môžu viesť až k jeho likvidácii
  3. podnik sa zdanlivo javí ako úspešný, avšak v dôsledku extrémneho rastu trvalo naráža na nedostatok kapitálu

Riešenie krízovej situácie

Riešenie krízovej situácie môže byť:

  • preventívne – v podniku sa vypracuje a aktualizuje krízový plán, aby sa priebežne odstraňovali možné zdroje krízy
  • represívne – uplatnenie krízového manažmentu

Krízový manažment

Krízový manažment začína pôsobiť v podniku, keď obchodná a hospodárska politika prechádza z útoku do obrany. Krízový manažment minimalizuje škody a straty a je tvorený vrcholovými pracovníkmi, doporučujú sa aj externí odborníci (objektívnosť, nestrannosť).

Ciele krízového manažmentu

Hlavným cieľom krízového manažmentu je vedieť identifikovať potenciálne riziká v organizácii, ktoré môžu prispieť k vzniku krízy. Zároveň v prípade prepuknutia krízy v organizácii vedieť adekvátne reagovať a prijať čo najoptimálnejšie riešenie na jej zvládnutie.

Medzi hlavné ciele krízového manažmentu patria:

  • posudzovať potenciálne riziká v podniku, ktoré by mohli prispieť k vzniku krízových javov,
  • popísať predpokladaný vývoj a priebeh krízy a posúdiť negatívne dôsledky krízy na podnik,
  • primerane reagovať na vzniknutú situáciu a prijať adekvátne riešenia, ktoré by boli použité v prípade vzniku krízy,
  • dostať krízu pod kontrolu a minimalizovať dopady krízy

Úlohy krízového manažmentu

Medzi zásadné úlohy krízového manažmentu patria:

  • neustále diagnostikovanie stavu podniku
  • identifikácia rizík a ich hodnotenie
  • návrh opatrení v prípade nežiadúcej situácie
  • kontrola týchto opatrení
  • ozdravné opatrenia
  • preventívne opatrenia
  • vzdelávacie procesy

Úlohy krízového manažmentu z časového hľadiska

Plnenie úloh krízového manažmentu možno rozdeliť do troch období:

  1. prípravné obdobie na riešenie krízových javov,
  2. vykonávacie obdobie riešenia krízových javov,
  3. obdobie po skončení krízových javov.

Úlohy krízového manažmentu v prípravnom období

Prvoradou úlohou v prípravnom období je prevencia. Ďalšie úlohy krízového manažmentu:

  1. spracovanie a prijatie komplexnej stratégie krízového manažmentu,
  2. vytypovanie potenciálnych rizík a ich možných negatívnych účinkov na zamestnancov a materiálne hodnoty,
  3. následné vypracovanie krízového plánu činnosti a príprava na riešenie krízy,
  4. školenie a odborná príprava nielen pracovníkov krízového manažmentu, ale aj ostatných pracovníkov podniku,
  5. znižovanie rizík v nadväznosti na vyhodnotenie možného vzniku krízových javov,
  6. trvalé monitorovanie rizikových javov, prijímanie opatrení a eliminovanie negatívnych faktorov.

Úlohy krízového manažmentu vo vykonávacom období

V tomto období je dôležité:

  1. získanie podrobných informácii o kríze,
  2. po získaní informácií prijať adekvátne opatrenia na riešenie krízy,
  3. určenie oficiálneho hovorcu počas krízy a podávanie informácií,
  4. zabránenie šíreniu paniky medzi zamestnancami dostatočným informovaním,
  5. prerušenie činností, ktoré nesúvisia s riešením krízy, prípadne by mohli negatívne
  6. ovplyvniť priebeh krízy,
  7. pravidelné podávanie informácií o priebehu krízy.

Úlohy krízového manažmentu v období po skončení krízy

Obdobie po skončení krízy má tiež veľký význam pre krízový manažment. V tomto období sa plnia nasledovné úlohy:

  1. analyzovanie dôsledkov krízy,
  2. odstraňovanie následkov krízy až po dosiahnutie predkrízového stavu,
  3. zabezpečenie podrobnejšieho monitorovania rizikových faktorov, ktoré sa podieľali na vzniku krízy,
  4. obnovenie opätovnej prevádzky podniku.

Modely a metódy v krízovom manažmente

Medzi základné modely a metódy v krízovom manažmente patria:

  • metódy prognózovania
  • štatistické techniky (analýza trendov a cyklov, korelačná analýza, matematické modely)
  • subjektívne techniky
  • SWOT analýza
  • metódy časových trendov
  • finančné analýzy

Ako dostať podnik z krízy?

Spôsoby vyvedenia podniku z krízy:

  • konsolidácia – pri konsolidácii sa v zásade zachová predmet podnikania aj organizačná štruktúra; často sa mení manažment podniku, štýl riadiacej práce, metódy kontroly
  • sanácia – podnik má množstvo stratových ohnísk, ktorých sa potrebuje zbaviť; v podniku ostáva iba zdravé jadro, ktoré neprodukuje stratu
  • transformácia – podnik sa mení na inú právnu formu alebo rozdeľuje na viacero podnikov
  • fúzia – je spôsob záchrany, keď podnik v úpadku splýva s ďalším podnikom

Komentáre k článku Krízový manažment (5)

  1. Krízový manažment identifikuje riziká prostredníctvom neustálej diagnostiky stavu podniku a hodnotenia rizík. Riešenia zahŕňajú preventívne a reaktívne stratégie, ako sú krízové plány, školenia a monitorovanie rizikových faktorov.

  2. Je oprávnené zapájať externých odborníkov do krízového manažmentu, keďže to môže narúšať dôveru a morálku interného tímu?

  3. Zapojenie externých odborníkov môže byť dvousečná zbraň; zatiaľ čo prinášajú objektivitu a špecializované zručnosti, môže to tiež vyvolávať vnímanie nedostatku kompetencie alebo dôvery voči internému tímu, čo môže poškodiť morálku.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥